Frågor & svar personförsäkring

Jag vill komplettera eller ändra min försäkring. Hur gör jag?

Kan jag få ersättning från flera försäkringar av samma sort?

Vem får pengarna från min livförsäkring?

Hur får jag veta vilka försäkringar jag har i Bliwa?

Hur länge kan jag vara försäkrad?

  • Hur länge gäller försäkringarna?

    Följande försäkringar gäller som längst tills du fyller 65 år, om du fortfarande är medlem i Ledarna. Är du aktiv medlem i Ledarnas efter 65, gäller de som längst tills du fyller 70 år.

    • Livförsäkringen
    • Olycksfallsförsäkringen
    • Barnförsäkringen
    • Sjukvårdsförsäkringen

    Du kan ha kvar följande försäkringar som längst till dess du fyller 65 år:

    • Sjukförsäkringen
    • Diagnosförsäkringen

    Du kan ha kvar sjukkapitalet som längst till dess du fyller 61 år

    Om du övergår i passivt medlemskap (pensionärsmedlemskap) i Ledarna när du är 65 år eller äldre kan du ansöka om Ledarnas seniorförsäkring.

    Du kan ha kvar inkomstförsäkringen som längst till dess du fyller 65 år.

    Var det här svaret till hjälp för dig?

  • Kan jag vara försäkrad om jag inte är medlem i Ledarna?

    Nej, du måste vara medlem i Ledarna under hela försäkringstiden.

    Var det här svaret till hjälp för dig?

Vem kan vara medförsäkrad?

Hur betalar jag för min försäkring i Bliwa?

  • Hur betalar jag min försäkring i Bliwa?

    Det smidigaste sättet är att du betalar via ett autogiroavdrag från ditt bankkonto. Då dras månadskostnaden från ditt konto den sista vardagen i varje månad. Om du inte lämnar något medgivande till autogiro kommer Bliwa istället att avisera dig två månadsbetalningar i taget vid sex tillfällen per år. Bliwa behöver ditt medgivande senast den 20:e i månaden före den månad då du vill starta din autogirobetalning. Lämna autogiromedgivande.

    Var det här svaret till hjälp för dig?

Jag har fått ett meddelande från Bliwa som är skyddat med TLS-kryptering

  • Hur vet jag att mejlet är från Bliwa?

    Om avsändaren är no-reply@bliwa.se så kommer mejlet från Bliwa.

    Var det här svaret till hjälp för dig?

  • Varför gör Bliwa så här?

    Bliwa använder sig av krypterad mejl för att på ett säkert sätt skicka meddelanden med känsligt innehåll, som personuppgifter och personnummer, till våra försäkrade. 

    Var det här svaret till hjälp för dig?

  • Hur kommer jag åt meddelandet?

    Du klickar på länken i mejlet från Bliwa. Du loggar därefter in med BankID för att öppna och svara på meddelandet. Av säkerhetsskäl är läsningen begränsad och meddelandet kan bara öppnas med en och samma webbläsare på en och samma enhet (dator, mobil eller läsplatta) under en period på 30 dagar. 

    Var det här svaret till hjälp för dig?

  • Jag har inget BankID, hur gör jag då?

    Om du inte har BankID kontakta Bliwas kundservice, 08-696 22 80.

    Var det här svaret till hjälp för dig?