Marknaden tar fart igen
Bliwa kan se tillbaka på ett framgångsrikt år, med mer rörelse på marknaden och ett flertal nya affärer. Pandemin och dess konsekvenser ledde till en mer trögrörlig marknad, men under 2022 har både företag och organisationer upphandlat nya försäkringslösningar i större utsträckning. Bliwas fokus på ett tätt och kontinuerligt samarbete har visat sig vara vägvinnande.
– Vi har vunnit flera viktiga upphandlingar och fått väldigt bra respons på vårt erbjudande. Vi vet att stora organisationer och företag uppskattar hur vi arbetar. Utöver produkt och premie lägger vi väldigt stort fokus på samarbete. Vi tar ömsesidigheten på allvar och det gör verklig skillnad i kundupplevelsen. Nu vill vi ta ett nytt kliv och därför inrättar vi en ny enhet som enbart kommer att fokusera på strategisk försäljning, fortsätter Johan Gunnarson.
Nya avtal
Sedan 2018 har Bliwa varit försäkringsgivare för Unionens frivilliga gruppförsäkring. Unionen är Sveriges största fackförbund med 690 000 medlemmar, varav cirka 230 000 har en försäkring hos Bliwa. Under 2022 förlängde Unionen avtalet med fokus på att stärka partnerskapet ytterligare under de kommande tre åren. Den gemensamma ambitionen är att ha ännu större fokus på tillväxt och proaktivitet framöver.
Finansförbundet med cirka 26 000 yrkesverksamma medlemmar är Sveriges största fackförbund inom bank och finans. Under 2022 gick de ut med en upphandling gällande förbundets frivilliga gruppförsäkring. Bliwa vann upphandlingen och är sedan årsskiftet Finansförbundets försäkringsgivare för såväl inkomstförsäkring som övriga personförsäkringar.
– Att två så betydande aktörer på svensk organisationsmarknad väljer att fortsätta och fördjupa samarbetet med Bliwa är vi givetvis väldigt stolta över. Tillsammans med våra organisationskunder har vi en väldigt viktig uppgift i att se till att så många medlemmar som möjligt har ett bra försäkringsskydd, säger Johan Gunnarson.
Växande företagsaffär
Under året har Bliwa tecknat nya avtal och fördjupat samarbetet med en rad företagskunder, däribland några större företag. Under 2023 fortsätter fokus på en utökad företagsaffär, både genom direktförsäljning och genom samarbetspartners.
– Vi har en väl etablerad position gentemot andra försäkringsgivare och tillsammans med distributörer och förmedlare. Men vi ser att marknaden förändras snabbt och att helt nya distributionsmodeller och aktörer dyker upp i allt snabbare takt. Vi vill ta ännu större plats framöver och göra oss ännu mer attraktiva i framtidens ekosystem, fortsätter Patrik Lindberg, chef Försäljning Avtal på Bliwa.