Gå till innehållet
Kvinna vid tunnelbanetåg

Fem vanliga frågor om arbetslöshet

Fler undrar om sina försäkringar just nu, inte minst inkomstförsäkringen. Här har vi samlat några av de vanligaste frågorna om varsel, arbetslöshetsersättning och stöd att hitta ett nytt arbete.

 

1. Vad betyder det att bli varslad?

Just nu befinner vi oss i en extraordinär situation men regler i våra lagar och kollektivavtal gäller som vanligt. En arbetsgivare som planerar att skära ner i sin verksamhet måste följa vissa regler. Varsel är en förvarning om att det kan bli uppsägningar. Besluten ska tas i en viss ordning och berörda fackliga organisationer ska vara med i processen.

Även om du omfattas av ett varsel om uppsägning betyder det inte att du säkert kommer att sägas upp. Själva uppsägningen kan komma i ett senare skede efter förhandlingar, eller inte bli av alls.

2. Vad behöver jag göra om jag blir arbetslös?

Om du vill ha ersättning från a-kassan måste du skriva in dig på Arbetsförmedlingen senast första dagen som arbetslös. Du kan också skriva in dig tidigare eftersom du inte behöver vänta till det du slutat på din nuvarande arbetsplats.

Ersättningsperioden inleds med 6 karensdagar. Det innebär att du kan få arbetslöshetsersättning tidigast 6 dagar efter din första arbetslösa dag.

För att ha rätt till ersättning från a-kassan får du inte ha slutat på egen begäran utan arbetsgivaren ska ha sagt upp dig. Om du har slutat på egen begäran och inte har en giltig anledning till det, kan du stängas av från rätt till ersättning innan du får påbörja din ersättningsperiod. Avstängningstiden är normalt 45 vardagar (9 veckor).

Läs mer om vilka dagar som är viktiga att hålla kolla på om du blir arbetslös här.

3. Hur mycket ersättning kan jag få som arbetslös?

Det är svårt att ge ett rakt svar på den frågan. Det beror bland annat på hur mycket du har jobbat och tjänat innan, om du är medlem i en a-kassa och om du har en inkomstförsäkring. De flesta svenskar i yrkesför ålder är medlemmar i en a-kassa.

För att ha rätt till a-kassa ska du ha jobbat minst 6 månader med minst 60 timmar per kalendermånad under senaste året eller att du jobbat minst 420 timmar under 6 sammanhängande månader, med minst 40 timmar i var och en av de 6 senaste månaderna.

Läs mer om hur ersättningen om arbetslöshet här.

4. Hur fungerar en inkomstförsäkring?

Om du blir arbetslös får du pengar från a-kassan. Men för många är det skyddet inte tillräckligt, eftersom taket i a-kassan gör att du kan få maximalt 1 200 kronor per dag eller 33 000 kronor per månad före skatt under de första 100 dagarna, sedan sänks ersättningen.

Med en inkomstförsäkring ökar ditt skydd, om du tjänar över takbeloppet. Den ger dig en ersättning som är beräknad på upp till 80 procent av din lön före skatt ifall du förlorar jobbet. Med andra ord är inkomstförsäkringen ett betydelsefullt komplement till samhällets skydd.

Det vanligaste är att man omfattas av en inkomstförsäkring via ett medlemskap i ett fackförbund.  Läs mer om hur inkomstförsäkringen fungerar här.

5. Vilket stöd kan jag få för att hitta ett nytt jobb?

När du har blivit inskriven hos Arbetsförmedlingen erbjuds du olika typer av stöd, exempelvis hur du kan gå tillväga för att starta eget eller att hitta rätt kompetensutveckling för att stärka din position på arbetsmarknaden.

Om du arbetar hos en arbetsgivare med kollektivavtal finns det ofta olika typer av omställningsavtal som kan ge dig stöd i form av exempelvis rådgivning, avgångsersättning och studieersättning.

Är du medlem i facket? I så fall kan du kontakta dem för mer information.

 

Tillfällig höjning av taket i a-kassan fram till 2023 

Till följd av coronapandemin beslutade riksdagen om en tillfällig höjning av taket i a-kassan. Höjningen innebär att den högsta ersättningsbara inkomsten i a-kassan nu är 33 000 kronor. Ändringen trädde ikraft den 13 april 2020 och skulle gälla till den 3 januari 2021. Men den 16 december 2020 beslutade riksdagen att förlänga höjningen till den 31 december 2022. 

Kundservice

Frågor? Vi hjälper dig!

Tveka inte att höra av dig till oss om du vill ha hjälp. Vi finns här för dig. 

08 – 696 22 80 (helgfria vardagar 8-17)
kund@bliwa.se