Gå till innehållet

5 enkla tips för att må bra i höst

kvinna_skog_1920_1080px

Vänta inte med att ta tag i din hälsa tills du har drabbats av en livsstilsrelaterad sjukdom eller psykisk ohälsa. Genom enkla åtgärder i vardagen kan du i stället förebygga att hamna där – och på köpet må mycket bättre.

I dagens samhälle med många krav och ett högt tempo är det många som – medvetet eller omedvetet – väljer bort sådant som de mår bra av. Motion, sömn, bra kost och fritidsintressen kan få stå tillbaka på grund av till exempel upplevd tidsbrist.

– Vi ser tyvärr att både den psykiska hälsan och flera fysiska, livsstilsrelaterade sjukdomar ökar. Om vi ska hålla ett helt arbetsliv och ytterligare lite till är det viktigt att prioritera sin hälsa innan det är för sent, säger Maria Steneskog Nyman, rådgivare på Falck Previa som arbetar med hälsa i arbetslivet.

"Innan du själv kontaktar en läkare är det smart att kontrollera vad som erbjuds genom din vårdförsäkring."
Victor Sundblad, produktchef på Bliwa

För att förebygga ohälsa kan det vara bra att göra en grundlig hälsoundersökning. Då kan man till exempel upptäcka riskfaktorer för livsstilsrelaterade sjukdomar såsom högt blodtryck, sömnsvårigheter, diabetes och hjärtinfarkt.

– Innan du själv kontaktar en läkare är det smart att kontrollera vad som erbjuds genom din vårdförsäkring. På Bliwa samarbetar vi med ett hälsotjänstföretag för att kunna erbjuda våra kunder en läkarbedömd hälsoundersökning som ger full koll på hälsan. I den ingår flera relevanta prover, livsstilsanalys, rådgivning och rekommendationer, säger Victor Sundblad, produktchef på Bliwa.

 

Appar gör det enklare

När det gäller den mentala hälsan kan du prata med en samtalsterapeut eller psykolog i förebyggande syfte. Du behöver alltså inte må dåligt eller lida av psykisk ohälsa för att ta den kontakten.

– I vår vårdförsäkring ingår tre kostnadsfria och anonyma samtal med en samtalsterapeut. Tveka inte att använda det förebyggande stöd som ingår i din försäkring; det finns där av en anledning, säger Victor Sundblad.

Samtalen via Bliwas vårdförsäkring genomförs enkelt via appen BlueCall, en tjänst som erbjuder olika verktyg för att förbättra den mentala hälsan.

– Digitaliseringen har sänkt tröskeln för att söka professionell hjälp och att arbeta förebyggande med sin hälsa, vilket är mycket positivt. Sök runt på nätet för att hitta tjänster som passar just dig och dina behov – i dag är många hälsotjänster bara en appnedladdning bort, säger Victor Sundblad.

Det finns också många saker du kan göra på egen hand i vardagen för att må bra både fysiskt och psykiskt.

– En viktig sak för att må bra är att göra sådant du trivs med och tycker är roligt. Det låter kanske självklart, men med vardagens stress och måsten är det lätt hänt att sådant prioriteras bort. Om du i stället prioriterar det du gillar blir du mer robust inför de toppar och dalar som kommer i livet, säger Maria Steneskog Nyman.

5 enkla tips för att må bra

  1. Skapa goda vanor
    Genom att skaffa dig hälsosamma vanor gällande kost, motion och sömn lägger du grunden till att må bra både fysiskt och psykiskt.
  2. Strukturera vardagen
    När många vardagsmåsten ska hinnas med kan rutiner för matlagning, städning, läxläsning, promenader med hunden och så vidare bidra till bättre balans i livet.
  3. Gör det du gillar
    Planera in saker som du trivs med och tycker är roliga – oavsett om det är att måla, träna, påta i trädgården eller umgås med vänner – och se till att hålla dig till planen.
  4. Hitta din återhämtning
    Förutom nattsömnen behöver du få återhämtning under dagen. Det kan vara allt från att vila på soffan eller göra andningsövningar, till att ta ett bad eller promenera i naturen.
  5. Lär känna dina gränser
    För att motverka stress är det viktigt att känna igen hur dina tankar, känslor och beteenden förändras när det börjar bli för mycket. Då blir det enklare att säga ifrån och ta tag i potentiella problem i god tid.
infoikon

Få full koll

Är du försäkrad hos Bliwa?

Logga in på Mina sidor för att se över ditt skydd och vilka möjligheter du har att teckna ytterligare försäkringar. Genom att vara förberedd och veta vilket stöd du har slipper du obehagliga överraskningar.

Publicerad: 6 september 2022.