Datum: 22 december 2023.
Bliwas behovsguide är en kostnadsfri digital tjänst som lanserades hösten 2023. Genom att svara på några frågor får du dels en överblick över vilka försäkringar du har i dag, dels en rekommendation om vilka försäkringar du kan behöva utifrån din livssituation. Dessutom kan du välja att teckna nya försäkringar eller uppdatera dina befintliga, genom några enkla klick direkt i Behovsguiden.
– Vi vet att många tycker att det är krångligt och tidskrävande att få koll på sina försäkringar och teckna nya. Därför har vi tagit fram Behovsguiden, som förenklar hela processen och förhoppningsvis gör att fler kan känna sig trygga med att de är rätt försäkrade, säger Daniel Olemyr, kommunikationschef på Bliwa.
– Precis, det är hela det här flödet som gör Behovsguiden till en unik tjänst. Vi hjälper kunderna hela vägen genom att utgå ifrån deras specifika livssituation och trygghetsbehov, fortsätter Daniel.
Hjälper människor att bli rätt försäkrade
Arbetet med att ta fram Behovsguiden började ungefär ett år innan lanseringen. Alla som är försäkrade hos Bliwa är det genom en medlemsorganisation, arbetsgivare eller förmedlare, men det var hela tiden individerna som var i fokus under utvecklingsarbetet.
–Bliwa är specialiserade på personförsäkringar och i slutändan betyder det att vi jobbar med människor. Människor som vi vill ge bästa möjliga förutsättningar att fatta bra beslut om sitt försäkringsskydd, säger Daniel, och fortsätter:
– Och som ett ömsesidigt försäkringsbolag ägs vi av våra kunder och har inget vinstintresse i att sälja på människor försäkringar i onödan. Vi vill att du ska vara rätt försäkrad och ger därför en rekommendation som enbart baseras på din livssituation och dina behov.
Behovsguiden utvecklas tillsammans med kunderna
Innan Behovsguiden lanserades gjordes tester med kunder som fick ge feedback, vilket sedan låg till grund för utvecklingsarbetet. När tjänsten gick live visade det sig att det hade varit rätt väg.
– Vi har fått positiva omdömen från våra kunder, de framhåller framför allt att Behovsguiden är enkel att förstå och att den tillför ett värde, säger Daniel.
Förutom direkt feedback från kunderna har Bliwa även ett digitalt analysverktyg som fångar upp användarbeteenden för Behovsguiden, berättar han:
– Det ger oss viktiga insikter i det fortsatta arbetet med Behovsguiden. Tjänsten kommer att fortsätta utvecklas framöver och det är ett arbete som vi vill göra tillsammans med våra kunder.