Rätt ersättning och attraktiva förmåner har uppenbarligen blivit viktiga byggstenar i ett attraktivt arbetsgivarvarumärke. Caroline Boqvist, produkt- och erbjudandechef på Bliwa, menar att förmånspaketet kommer att bli ännu viktigare framöver.
– Jag tror många underskattar hur högt tryggheten rankas när man överväger att byta arbetsgivare. Konkurrensen om talangerna lär göra att arbetsgivarna tvingas erbjuda betydligt mer omfattande kompensationslösningar.
Balans i livet blir viktigare
Lönen rankas alltjämt högst när ett nytt jobb blir aktuellt. Tjänstepension och föräldralön blir i allt större utsträckning rena hygienfaktorer. Gunilla Svanberg, Global Rewards Manager på Axis Communications AB, ser förmånspaketet som en del i en större helhet där företagets värderingar är den centrala delen i arbetsgivarerbjudandet.
– Vi märker att balans i livet, en meningsfull fritid och att helt enkelt må bra är oerhört viktigt för våra medarbetare. Det i kombination med att göra verklig skillnad. Därför erbjuder vi förmåner som ger förutsättningar för en bra hälsa och en hållbar karriär.
Men hon betonar att förmåner aldrig enskilt kan vara tillräckligt för att skapa en attraktiv och motiverande arbetsplats.
– Förra året gjorde vi en medarbetarundersökning om bland annat förmåner. Där kom vi fram till att skillnaderna mellan generationerna var mindre än vi trodde när det gäller hur man värderar olika förmåner. Vi kom också fram till att trygghet står i fokus, men trygghet handlar om allt ifrån ledarskap, kultur och arbetsmiljö.
Arbetsgivarens roll blir viktigare
Sandvik är ett annat bolag som likt Axis verkar på en global marknad med anställda från stora delar av världen. En utmaning är att tillfredsställa många olika behov, när anställda både befinner sig i olika skeden av livet och värderar olika förmåner olika mycket. Torkel Eriksson, ansvarig för pensioner och förmåner på Sandvik i Sverige, har hämtat inspiration i bland annat England och överväger olika alternativ för att komma tillrätta med detta.