Gå till innehållet

Mer om TGL

Har du en Tjänstegrupplivförsäkring eller vill du ansöka om en? Här hittar du information om vad du behöver ha koll på och vilka av dina anställda som kan omfattas av försäkringen. 

Ansök om TGL

Som arbetsgivare kan du ansöka om tjänstgrupplivförsäkringen för dina anställda. Ansökan görs via blankett. När vi fått din ansökan skickar vi ett avtal till dig. 

Blankett - ansökan om Tjänstegrupplivförsäkring (TGL)

Kostnad och betalning

Försäkringen kostar 30 kronor per månad och försäkrad person (2024).  Vi skickar vanligtvis fakturan till dig en eller två gånger per år beroende på hur många försäkrade du har i avtalet. Om du är en arbetsgivare med fler än 100 anställda kan du betala försäkringen månadsvis.

Det är viktigt att du betalar fakturan i tid eftersom försäkringen annars kan sluta gälla för dina anställda.

Checklista för dig som arbetsgivare

Som arbetsgivare behöver du:

  1. Regelbundet registrera personer som påbörjat och avslutat sin anställning hos dig. 
  2. Anmäla personer som vid ansökningstillfället inte omfattades av försäkringarna men som nu gör det.
  3. Meddela oss om företagets namn, adress eller organisationsnummer ändras. 
  4. Löpande betala fakturan från oss.  

För att underlätta administrationen av hur många anställda som omfattas av din TGL  har vi skapat en digital tjänst. När du blir ny kund hos oss skickar vi inloggningsuppgifter till tjänsten där du hanterar ett avtal utan personuppgifter.  

Mer information

Vem omfattas av försäkringen?

För vem gäller försäkringen och vad händer vid föräldraledighet, sjukskrivning eller deltidsarbete?

Försäkringsbesked

Försäkringsbeskedet som vi skickar till dig ska lämnas vidare till den medarbetare som försäkringen gäller för. Du hittar aktuella försäkringsbesked för vår tjänstegrupplivförsäkring på sidan Blanketter och villkor, under fliken Information. 

BLANKETTER OCH VILLKOR

Uppsägning av försäkringen

Kontakta oss om du vill säga upp tjänstegrupplivförsäkringen för dina anställda. 

KUNDSERVICE


Om en anställd dör

Om en anställd dör behöver du som arbetsgivare anmäla det till oss genom att skicka in blanketten Anmälan om dödsfall TGL. 

BLANKETTER OCH VILLKOR


Om en anställd blir sjukskriven  

Om en anställd varit sjukskriven till minst 25 procent i mer än 90 dagar kan du ansöka om att inte behöva betala för personens försäkring. Du ansöker via blanketten Ansökan om premiebefrielse TGL.

BLANKETTER OCH VILLKOR

Vanliga frågor