Utsatt för mobbning på jobbet? Så här agerar du
Att bli utsatt för mobbning på jobbet är både psykiskt påfrestande och ett allvarligt arbetsmiljöproblem. Oavsett om det gäller dig själv eller en kollega är det viktigt att veta vilka rättigheter du har – och vilken hjälp du kan få, både genom arbetsgivaren och via dina försäkringar.
Vad är mobbning på jobbet?
Mobbning eller kränkande särbehandling kan ta sig många uttryck: upprepade elaka kommentarer, utfrysning, orimlig kritik eller att systematiskt bli undanhållen information. Mobbning på jobbet är aldrig acceptabelt – och i värsta fall kan det leda till depression, ångest eller långvarig sjukskrivning.
Enligt Arbetsmiljöverket har cirka sju procent av arbetstagare utsatts för någon form av mobbning på jobbet det senaste året. Forskning visar att det till och med kan finnas kopplingar mellan arbetsrelaterad mobbning och psykisk ohälsa så allvarlig att den kan leda till självmord.
Hur kan man förebygga mobbning på arbetsplatsen?
Arbetsgivaren har genom arbetsmiljölagstiftningen ansvaret för att förebygga kränkande särbehandling. Här är några viktiga åtgärder:
- Tydliga rutiner för hur trakasserier hanteras
- Utbildning för chefer i konflikthantering och arbetsmiljö
- Aktivt arbete med att skapa en trygg, inkluderande arbetsmiljö
Att agera snabbt och tydligt vid signaler om mobbning är avgörande för att förhindra att situationen eskalerar.