Gå till innehållet

Den 6 oktober kl. 17-23.59 kan du inte ansöka om ersättning på Mina sidor eller bliwa.se på grund av planerat systemunderhåll.

Trygga människor skapar hållbara samhällen

Bliwa har kundernas och samhällets långsiktiga trygghet som yttersta uppdrag och drivkraft. En viktig del i det uppdraget är hållbarhetsarbetet som lägger grunden för en långsiktigt hållbar verksamhet. Jessica Ingeson är CFO och Hållbarhetsansansvarig på Bliwa. Här berättar hon om arbetet och varför det är ett extra viktigt område för Bliwa som kundägt bolag.

Den positiva andan kring grön omställning har utmanats under lågkonjunkturen – ser du en risk att omställningen avstannar?

På sikt är jag övertygad om att pendeln kommer slå tillbaka. För att vi måste och för att utvecklingen hela tiden går framåt. Hållbarhetsutmaningarna är större än någonsin där naturkatastrofer påverkar världen varje dag. Vi ser också en mer orolig värld där de sociala hållbarhetsaspekterna blir allt viktigare.

Jessica Ingeson, CFO, Bliwa

vilka drivkraFter ser du inom hållbarhetsområdet?

Klimatförändringar är ett faktum, det är en insikt som är en drivkraft i sig. Även om vi ser att pendeln svängt på global nivå så är det ett faktum vilket gör att vi tvingas till att försöka mildra effekterna på miljö och klimat. Bliwa kommer spela en fortsatt viktig roll i att bidra till en ökad ekonomisk trygghet i samhället.

 

vilka övergripande Frågor bevakar ni inom hållberhetsområdet? 

Vi bevakar flera områden noga för att kontinuerligt göra korrekta riskanalyser. Då vi arbetar med personriskförsäkring blir områden som exempelvis demografiska förändringar som följer med en åldrande befolkning och den ökande urbaniseringen särskilt viktiga.

 

varFör är hållbarhet viktigt För bliwa och hur är vi med och bidrar?

Hållbarhet bör vara en självklarhet för alla i dagens samhälle och är viktigt för Bliwa ur flera perspektiv och genomsyrar hela vår verksamhet. Vi agerar ansvarsfullt i alla våra roller; som försäkringsgivare, samarbetspartner, arbetsgivare och som investerare. Vi gör skillnad både på ett socialt och ett ekonomiskt plan och vi ser att alla våra försäkringsprodukter och erbjudanden bidrar till ett mer hållbart samhälle och en tryggare värld. Vi bidrar till människors ekonomiska trygghet vid sjukdom, olycksfall, arbetslöshet och dödsfall. För oss har långsiktig stabilitet alltid gått före kortsiktiga vinster och ett stabilt finansiellt resultat över tid är en viktig bas för att kunna utveckla verksamheten och finnas till för våra kunder. Ett annat sätt att bidra är att säkra att våra investeringar bidrar till en positiv klimatpåverkan. Vi investerar uteslutande i fonder hos förvaltare som har signerat och efterlever FN:s principer för ansvarsfulla investeringar (PRI) och väljer självklart bort sådant som avser kontroversiella sektorer. Den viktade genomsnittliga koldioxidintensiteten i vår noterade aktieportfölj uppgår till 2,5 (2,9) ton koldioxidekvivalenter per miljon krona i intäkter. Måttet visar aktieportföljens exponering mot koldioxidintensiva företag uttryckt som portföljbolagens årliga utsläpp i ton (Scope 1 och Scope 2) i förhållande till bolagens intäkter.

 

vad kommer att prägla 2025 ur ett hållbarhetsperspektiv?

Vi kommer fortsatt att finnas där för våra kunder i svåra tider och bidra till ekonomisk trygghet. Vidare kommer vi att fortsätta att säkerställa att våra investeringar så långt det är möjligt och lämpligt bidrar till en grön omställning. Vi kommer också på ett bredare sätt ta oss an hållbarhetsfrågorna, för våra kunder, för våra medarbetare och för vår omvärld. Vi följer givetvis även utvecklingen av regleringen inom hållbarhetsområdet och anpassar vår rapportering därefter.

Vårt hållbarhetsarbete, tre fokusområden

1. ett tryggt och hållbart erbjudande

Genom bra digitala tjänster och hög service i alla kundmöten hjälper vi våra kunder att förstå sitt försäkringsbehov och att vara rätt försäkrade om något oförutsett inträffar.

  • Hög service och rätt försäkringsskydd 
  • Enkelhet och digitalisering 
  • Våra försäkringar bidrar till ett tryggare samhälle 

 

2. en långsiktig och hållbar verksamhet 

För att kunna ha en långsiktig och hållbar verksamhet behövs en god företagsstyrning, god riskhantering och stabila nyckeltal. En långsiktigt hållbar verksamhet innebär också hållbara medarbetare.

  • En långsiktig hållbar aktör 
  • Hållbar och attraktiv arbetsgivare 
  • Minskad klimatpåverkan 

 

3. en hållbar omvärld

För att bidra till att skapa en trygg och hållbar framtid för våra kunder behöver vi blicka utanför vår egen verksamhet och vara med och påverka vår omvärld och samhället vi verkar i. Det gör vi bland annat genom att lyssna på kunderna och att göra hållbara investeringar samt genom att bidra till den gröna omställningen. 

  • Kundens intresse i fokus genom vår ömsesidighet 
  • Ansvarsfulla investeringar 
  • Vi är med och påverkar