Senast uppdaterad 5 februari 2025
Varje dag kommer våra erfarna skadereglerare i kontakt med människor som behöver hjälp, ofta vid en tuff period i livet. Det kan handla om att ha fått en diagnos eller att ha blivit sjuk, att en nära anhörig gått bort eller att du förlorat jobbet.
- Oavsett ärende kan alla våra kunder som vänder sig till oss räkna med att bli bemötta på ett bra sätt. Det är viktigt att få snabb hjälp, men också att personen de pratar med har kompetens att lösa ärendet eller effektivt tar det vidare till en kollega så att kunden kan få hjälp, säger Jonnie.
Våra kundnöjdhetsundersökningar säger samma sak, resultatet visar att över 90 procent av kunderna är nöjda med bemötandet, och att personenen de pratade med hos oss hade en hög kunskapsnivå. Vi arbetar också mycket med att göra hanteringen av ärenden smidigare på olika sätt, exempelvis med ökad digitalisering.
Automatisering ger ersättning snabbare
Vi månar verkligen om att du ska få hjälp snabbt; är livet i ett tungt skede ska försäkringarna vara ett stöd och inte innebära krångel. Därför strävar vi efter korta handläggningstider och har infört automatiserad skadereglering inom vissa försäkringar. Efter ditt medgivande kan vi också hämta information direkt från olika instanser, exempelvis a-kassan, Försäkringskassan eller vårdgivare. Det underlättar för dig som kund att inte behöva skicka in egna utdrag – och vi kan betala ut ersättning utan fördröjning så fort vi fått den information som behövs.
Vi tittar på hela ditt försäkringsinnehav
Vid en skadeanmälan letar vi även efter din möjlighet att få ersättning från andra försäkringar hos oss. Om du till exempel gjort en skadeanmälan i sjukförsäkringen så kan du efter en tid ha rätt till ersättning från din sjukkapitalförsäkring – eller diagnosförsäkringen.
- Våra erfarna skadereglerare kan våra försäkringsvillkor som ingen annan och är vana att se samband som kunden inte alltid har anmält. Om du har rätt till ersättning från fler försäkringar så betalar vi ut pengarna utan att en ny skadeanmälan behöver göras. Det kan handla om stora belopp och personer som haft det ekonomiskt svårt under lång tid, och det värmer vårt hjärta varje gång vi får göra en sådan utbetalning, säger Jonnie.